Het helidet was geplaatst op Ab Tallil maar viel onder de CLAS in As Samawha. Het bestond in eerste instantie uit 2 x Chinook tbv Medevac taken, later uitgebreid met 4 x Apache. Aan het einde van de hier beschreven uitzending werden de Chinooks vervangen door Cougars. *** De reis naar Ab Tallil is vrij lang. Je vliegt eerst naar Koeweit en na een wachtperiode vertrek je per bus naar Ab Tallil. Vanaf de grens gaan de gordijnen van de bus dicht en heb je helm op en scherfvest aan. De reis duurt ongeveer 8 uur. Na aankomst begin je redelijk snel met je HOTO aangezien de oude lichting naar huis wil. Wij begonnen met 6 man: 4 man CLSK en 2 man CLAS. De CLAS mannen waren vooral voor de HF7000 apparatuur. Omdat in onze periode het helidet werd uitgebreid met 4 Apache helikopters zijn er nog 2 man toegevoegd aan het CIS det. *** De dagelijkse werkzaamheden bestonden uit het draaiend houden van de systemen, wat soms niet meeviel in de hitte en het stof. Zie een van de foto’s... Er was nog geen echt TITAAN maar een soort gerubriceerd netwerk waarmee je een beveiligde verbinding had met de overige eenheden en NLD. Als back up was er de HF7000. Verder was er een commcen met alle benodigde gerubriceerde/ongerubriceerde verbindingsmiddelen (hyperterminal/DIGIFAX/PNVX etc). Intern was een eigen “werkgroep” netwerk gecreëerd; dit netwerk had geen koppelingen naar “buiten” maar werd alleen gebruikt voor communicatie binnen het Helidet en het delen van info op de gedeelde schijven. *** Welfare bestond uit telefoons waarmee je naar nederland kon bellen met een aan te schaffen beltegoed-kaart. Voor e-mail was er in het commcen een klein internet cafe ingericht waar je een mailtje op een diskette moest voorbereiden om dan te versturen. Legering en voeding waren goed geregeld op Tallil: voeding bij de Amerikanen en NLD had een eigen legeringskamp gebouwd.
Foto’s en beschrijving Peter Schaufele, redactie webmaster